1 / 12

Nieuws

Interview in Nieuwe Oogst, 'Verkorte Keten van Bodem tot Bord'

27 november 2017 09:52

Gelezen in Nieuwe Oogst van 25 november: interview met Anita van der Vliet, projectcoördinator 'Verkorte Keten van Bodem tot Bord'

Streekproducent kan lastig afzetkanaal vinden
Boeren, telers en andere streekproducenten vinden het lastig om afzetkanalen te vinden voor hun producten. Stichting Struinen en Vorsen en Slow Food Groene Hart matchen producenten met bereiders en afnemers in 'Verkorte Keten van Bodem tot Bord', zegt projectcoördinator Anita van der Vliet.

Waarom zoeken boeren zelf niet naar afzetkanalen?
'Ondernemers zijn vaak druk met het eigen product om dit te produceren. Ze hebben geen tijd om naar de stad te gaan. Andersom vinden afnemers uit de stad het te veel tijd kosten om over het platteland te rijden. Wij brengen deze boeren en afnemers dichter bij elkaar om zo deze producten zo vers mogelijk op het bord van de consument te krijgen.'

Boeren en telers bekijken of ze kantines van scholen en universiteiten kunnen beleveren met hun gezonde producten

Hoeveel mensen hebben jullie bereikt?
'We hebben meerdere bijeenkomsten gehad. Het aantal actieve deelnemers ligt op zo'n honderd. Maar als je hun netwerken meetelt, kom je uit op rond de tweehonderd man. Ongeveer dertig boeren doen aan het project 'Verkorte Keten van Bodem tot Bord' mee. Het project is het vervolg op het boek 'Groene Hart, van Bodem tot Bord', waarin de ambachtelijke producten van meer dan 75 producenten werden geportretteerd.'

Wat heet het opgeleverd?
'Een beroepsvisser heeft met hulp van een cateraar een recept ontwikkeld voor rivierkroketten- en bitterballen. Dat distribueert Rechtstreex. Melkveehouder Rolf Meddo levert nu hangop aan Landwinkels en restaurants.

'Ook zijn boeren aan het kijken of ze kantines van hogescholen en universiteiten kunnen beleveren met hun gezonde producten. Veel scholen zijn hiernaar op zoek. Maar voor een stabiele levering moet je nog veel organiseren. Daar moet nog een hele slag gemaakt worden.

'Naast deze concrete voorbeelden verwijzen we ook mensen door naar projecten op het gebied van productcoaching of marketing.'

Er zijn zoveel projecten die te maken hebben met de korte keten. Zien deelnemers nog wel de bomen door het bos?
'Er zijn inderdaad ontzettend veel projecten. Wij zien onszelf als doorverwijzers. Dat je even met elkaar om tafel gaat om te kijken wat iemand nodig heeft. Uiteindelijk doel is dat we de voedselketen een gezicht geven en dat mensen een eerlijke prijs voor de producten krijgen.'

Wat viel u nog meer op tijdens de bijeenkomsten?
'Producenten plaatsen nauwelijks iets op Facebook over hun producten. Dat kost te veel tijd. Ze vinden het te veel gedoe. Ze zijn vooral heel praktisch ingesteld.'