Ontdek onze routes:

Natuur Struin Route - Blauwborst Route

Kaart
13,5 km

Ga snel binnen deze pagina naar:

• Startpunt: Halte Waterbus (lijn 20) Krimpen a.d. IJssel Stormpolder
  • Lengte: 13,5 km
  • Duur: (3,5 uur)
  • Onverhard: 50 %

Natuur Struin Route - Blauwborst Route

Klauteren over een hekje, struinen dwars door weilanden, liggen in het gras om een vogel te spotten, modder aan je schoenen. Natuurstruinroutes brengen je op de mooiste plekjes van de Krimpenerwaard speciaal voor de liefhebbers van natuur & landschap en wandelen over onverharde en soms ruige paden.

Blauwborst Route
De blauwborstroute: vanuit hartje stad naar de ruige riviernatuur! Een route met grote contrasten: enerzijds zwaar geïndustrialiseerd landschap en anderzijds rust, stilte en fraaie natuur. Over twee eilanden struinen langs het zilverwitte lint van een van de takken van de Rijn, de Nieuwe Maas. Die wordt zo genoemd na de samenvloeiing van de Noord en de Lek, de rivier ten zuiden van de Krimpenerwaard. Over het water kijkend heb je panoramisch zicht over Rotterdam, de haven en de rivier.  Maar hier gedijt ook bijzondere riviernatuur. Je bent in buitendijks gebied, dus let goed op het getij! Bij extreem hoog water stroomt het onder. In het voorjaar kleuren de oevers van de riviergeulen botergeel van de spindotters. Goede kans ook om hier een ijsvogeltje te spotten. In de slikkige oevers foerageren diverse soorten steltlopers. De blauwborst is een echte rietvogel en een uitbundige zanger. Tijdens je wandeling langs de rivier heb je kans te kunnen genieten van zijn melodieuze lied.

Dwars door de natuur Vaak onverhard, soms door de modder of tussen de dieren. Draag altijd stevige waterdichte schoenen en respecteer je omgeving.
Lekker wandelen met je viervoeter? Dat kan op de meeste plekken. Let op de bordjes en houd je hond aangelijnd. Poep ruim je op!
Teken Controleer jezelf na een wandeling goed op teken.
Zwerfvuil is slecht voor de natuur en kan dodelijk zijn voor dieren. Laat daarom niks rondslingeren.
Omleiding: broedseizoen Van 1 maart tot 1 juli kunnen routes afwijken vanwege het broedseizoen.
Let op Je wandelt niet altijd precies van knooppunt naar knooppunt.
Je vindt deze route ook op www.indekrimpenerwaard.nl/struinroutes.

Downloaden, delen en printen

code file_download print picture_as_pdf

Je kunt op 2 manieren deze wandelroute op jouw smartphone gebruiken:

1. Scan met je smartphone deze QR code (als je geen QR code scanner hebt kun je deze downloaden in de appstore). Zet je GPS aan en je kunt op pad!
  2. Ga op je smartphone naar www.struinenenvorsen.nl > routes > Wandelen > GPS - en knooppuntenroutes > Natuur Struin Route - Blauwborst Route. Zet je GPS aan en je kunt op pad!

• Onderweg geeft de gps aan waar je in de route bent. De gps kan ook even uitgezet worden om batterijen te sparen.
  • Met deze knop ga je weer terug naar de route.
  • Struinpunt, een deelnemer van Struinen en Vorsen. Daar is altijd iets te beleven!
  • Vorspunt, een streekverhaal.
  • Wandelknooppunt
  • Fietsknooppunt
Struinen = rondlopen, om te zien of je er iets kunt vinden
Vorsen = onderzoek doen, nasporen

Wat de overige icoontjes betekenen staat in de legenda.

Routebeschrijving

Blauwborst Route - 13,5 km- wandelen
3,5 uur - 50 % onverhard

S = struinpunt, deelnemer van Struinen en Vorsen
V = vorspunt, streekverhaal
W = wandelknooppunt
K = klikpunt
LA = linksaf, RA = rechtsaf, RD = rechtdoor, RI = richting

Start- en eindpunt: Halte Waterbus Stormpolder (lijn 20) Krimpen a.d. IJssel (P nabij de halte op het plein)

1. Startpunt Halte Waterbus Stormpolder. W22 → W23 (Industrieweg).
  2. Voor je W23 bereikt 1e weg RA Van Utrechtweg, weg buigt met een bocht naar links, in de bocht schuin R naar tegelpad, verderop steenslagpad.
  3. Aan de rechterhand bij NAP-meter trapje af RA het paadje via een brugje naar de Stormpolder; na het 2e bruggetje RA.
  4. Volg het pad dat helemaal om de rand van de polder heen loopt, het water van de rivier aan de rechterhand. Als je helemaal rond bent kom je weer uit bij het bruggetje dat je dan weer oversteekt terug naar de weg.
  5. Weer boven aan het trapje RA het tegelpaadje volgen langs woonboten. Aan het einde (industrieweg) de brug over, daarna weg oversteken.
  6. W23 → W37 Langs huizen Waalsingel, trap op naar de Lekdijk.
  7. Bovenaan trap LA Lekdijk volgen.
  8. Na bocht naar R, bij de Citroën garage LA een fietspad de dijk af (Toepad), beneden RA (RI fietsknoopunt 81).
  9. Op 4-sprong (met bankje links) niet knooppuntennetwerk volgen, maar RA bij het bord wandelpad, een steenslagpad. Dijk opgaan.
  10. Op de dijk (Noord) LA en na ca. 400 m. RA (bij bord De Zaag), brug over (W39 → W50) en LA, bij fietsenrekken ZHL RA pad in naar de Zaag (door hekwerk).
  11. W50 → W52, volg dit pad helemaal tot einde bij bankjes en uitzichtpunt, keer om en loop hetzelfde pad terug en ga bij W52 RA, brug over geul en dan LA de dijk volgen langs de rivier, deze buigt L en komt langs een vogelkijkhut
  12. W51 → W53 langs waterzuivering en hoogspanningsmast.
  13. W53 → W54.
  14. W54 → W55 → W53 → W51 → W50.
  15. W50 route terug naar W39.
  16. W39 → W38 → W37.
  17. W37 → W23.
  18. Op de dijk in de scherpe bocht naar links, RA trapje af en onderaan de trap direct LA (Waardsingel).
  19. In bocht naar rechts RD het kleine tegelpaadje nemen, kort daarna LA trap op naar bushalte.
  20. Weg oversteken naar bushalte overzijde en grasveld oversteken, einde LA brug over en de weg RD blijven volgen (Industrieweg) tot einde P-plaats bij Waterbus.
  21. Eindpunt Halte Waterbus Stormpolder.

Natuurstruinroutes zijn ontworpen door Bureau Mens& Groen en Streekadvies ’t Laage Land met medewerking van Vereniging Te Voet, JvdS coaching training & advies en routeteam Struinen en Vorsen.  Mogelijk gemaakt door financiering van: Gemeente Krimpenerwaard, Provincie Zuid-Holland, De Groenalliantie en Zuid-Hollands Landschap. Naast de Blauwborstroute zijn er nog andere Natuurstruinroutes, herkenbaar aan de vogelnaam.

Routeteam Struinen en Vorsen, update 8 augustus 2023

Plaats deze route op uw eigen website

Klik hier voor de embedcode