Ontdek onze routes:

Natuur Struin Route - Kievit Route

Kaart
47 km

Ga snel binnen deze pagina naar:

• Startpunt: TOP Haastrecht - Concordiaplein 1- Haastrecht
  • Lengte: 47 km
  • Duur: (11,5 uur)
  • Onverhard: 50 %

Natuur Struin Route - Kievit Route

Klauteren over een hekje, struinen dwars door weilanden, liggen in het gras om een vogel te spotten, modder aan je schoenen. Natuurstruinroutes brengen je op de mooiste plekjes van de Krimpenerwaard speciaal voor de liefhebbers van natuur & landschap en wandelen over onverharde en soms ruige paden. Vanwege het hier en daar ruige karakter is het raadzaam om stevig waterdicht schoeisel te dragen en een lange broek. Controleer jezelf op teken na afloop.

Kievit Route
Dwars door het hart van de Krimpenerwaard. Een tweedaagse route die een doorsnede geeft van dit  historische veenweidegebied. Met koeien grazend in de weilanden, doorsneden door vele smalle en brede sloten en gestoffeerd met knotbomen, houtkaden en kleine hakhoutbosjes. Met een rijke poldernatuur van o.a. weidevogels en veel grasland- en moerasplanten. Een landschap met een eeuwenoude geschiedenis. De Kievit is hier de meest voorkomende weidevogel. Met zijn karakteristieke kuif en zwart-witte verenkleed is hij goed herkenbaar. Niet voor niets hebben we deze soort al symbool gekozen voor de wandeling. Immers, zo luidt de uitdrukking: Lopen als een Kievit!

Downloaden, delen en printen

code file_download print picture_as_pdf

Je kunt op 2 manieren deze wandelroute op jouw smartphone gebruiken:

1. Scan met je smartphone deze QR code (als je geen QR code scanner hebt kun je deze downloaden in de appstore). Zet je GPS aan en je kunt op pad!
  2. Ga op je smartphone naar www.struinenenvorsen.nl > routes > Wandelen > GPS - en knooppuntenroutes > Natuur Struin Route - Kievit Route. Zet je GPS aan en je kunt op pad!

• Onderweg geeft de gps aan waar je in de route bent. De gps kan ook even uitgezet worden om batterijen te sparen.
  • Met deze knop ga je weer terug naar de route.
  • Struinpunt, een deelnemer van Struinen en Vorsen. Daar is altijd iets te beleven!
  • Vorspunt, een streekverhaal.
  • Wandelknooppunt
  • Fietsknooppunt
Struinen = rondlopen, om te zien of je er iets kunt vinden
Vorsen = onderzoek doen, nasporen

Wat de overige icoontjes betekenen staat in de legenda.

Routebeschrijving

K = klikpunt
LA = linksaf, RA = rechtsaf, RD = rechtdoor, RI = richting

Start- en eindpunt:

1. TOP Haastrecht (P op Concordiaplein Haastrecht) OV: buslijn 106/107 bushalte Haastrecht Centrum
  2. TOP Loetbos OV: buslijn 195, buslijn 292 bushalte De Loet
  3. TOP Schoonhoven OV: buslijn 195 en 197  bushalte Stationsplein

De route wordt hier beschreven vanaf TOP Haastrecht. Als je bij de TOP Loetbos start, volg dan de routebeschrijving vanaf punt 16 (en na punt 25 weer vanaf 1). Als je bij TOP Schoonhoven start: neem een aanlooproute via W82 W80 en W83 door Schoonhoven en pak de route op bij punt 20 (=W83) RI W25 Bonrepas.

1. Loop vanaf het Concordiaplein westwaarts de BisdomvanVlietstraat in (langs de autogarage). Einde van de weg LA en direct daarna weer RA Merelstraat, later Lijsterstraat en ga door het hekje het park Bisdom van Vliet in en direct LA.
  2. Loop de laan uit, deze buigt bij een bankje naar rechts. Kort daarna LA het draaihekje door.    S Museum Paulina Bisdom van Vliet V De Overtuin Bisdom van Vliet
    LET OP! In de broedperiode 1 maart - 1 juli vanaf hier alternatieve route (nrs 3a - 6a) vanwege afsluiting deel route t.b.v. de weidevogels:
    3a. LA Korte Tiendweg. Aan einde RA brugje over (Klaver). Op T-splitsing LA (Pinksterbloem; weg buigt rechts, links en weer rechts).
    4a. Op T-splitsing LA (Bergvlietlaan) en na brug RA fiets- en wandelpad langs de weg volgen.
    5a. Pad komt uit op asfaltweg, hier RA weg volgen langs zwembad en molen.
    6a. Neem 1e weg RA (Bilwijkerweg) RI Stolwijk. De weg buigt naar links en dan weer naar rechts. Volg de weg verder tot W75. Vervolg route vanaf punt 6 (= W75 RI W76).
  3. Buiten de broedperiode (1 juli - 1 maart) : RA de Korte Tiendweg op (met aan weerszijden knotwilgen).
  4. Ga voor een langgerekt bosperceel aan de linkerkant LA door een hek (rode pijl op gele achtergrond op paal wandelroutenetwerk) en loop over de graskade tot aan de houtkade bij W78
  5. W78 RI W 77 (graskade) RI W75  (RA asfaltweg Bilwijkerweg)
  6. W75 RI W66 LET bij weg oversteken OP DRUK VERKEER!
  7. W66 RI W64
  8. Vóór W64: na een brug met groen/wit hekwerk LA brug over door het met bord Zuid Hollands Landschap Polder Beijerse. RD en na ca. 30 m RA graspad volgen.
  9. Aan het einde van dit pad over enkele planken de houtkade LA opgaan. LET OP: de houtkade is in de zomerperiode vaak ruig begroeid met hoog opgaande vegetatie.
  10. Houtkade aflopen. Bij houten balk RD, bij 1e houten brugje RA, T-splitsing LA (RA is naar vogelkijkhut), slingerend snipperpaadje volgen, zijweggetjes negeren.
  11. Pad komt weer uit op de houtkade, daar RA en aan einde pad LA bruggetje over.
  12. W63 RI W47 (fietspad, asfaltweg, kade) RI W46 (Graafkade) RI W45 (kade) RI W41 (houtkade, later graskade) V De Berkenwoudse Driehoek.
  13. W41 RI W39 (fietspad) RI W38 (fietspad) RI W37. Neem voordat je W37 bereikt 1e paadje RA (Hillekade). Bij brugje LA. Op 4sprong RA. Na 2 bruggetje buigt dit pad naar links. Pad blijven volgen tot aan Parkeerplaats Loetbos = Alternatief Startpunt
  14. Vanaf de Parkeerplaats Loetbos aan de Kerkweg Berkenwoude het paadje oostwaarts en RA langs de gebouwtjes voormalige Hendrikshoeve zuidwaarts naar de Loet (W36). Op het fietspad aangekomen LA.
  15. W36 RI W37 (bospaden) RI W57 (bospaden)
  16. Vóór W57 als je op een asfaltweg uitkomt, LA (Zuidbroekse Opweg) fietspad langs de weg volgen RI Berkenwoude. Bij kruising RD RI bebouwing Berkenwoude. De weg buigt naar rechts en kort daarna weer naar links. Op dat punt RD karrenspoor met knotwilgen. V Knotwilgen.
  17. Na een hek wordt dit een brede graskade met rechts een breed water (Reevliet). Volg de kade, die een slinger naar rechts. Je komt bij W55
  18. W55 RI W54 RI W19 (graskade)  LET bij oversteken weg OP DRUK AUTOVERKEER
  19. W19 RI W14 (graskade) RI W15 (fietspad) RI W16 (LA fietspad) RI W83 (asfaltweg).
  20. De route gaat hier LA RI W25, maar als je bij W83 RD loopt kun je via W80 en W82 richting Zilverstad Schoonhoven voor een bezoekje aan dit mooie historische stadje.
  21. W83 RI W25 (langs riviertje de Vlist) RI W24 (RA RI RI Polsbroek) RI W20 (graskade) RI W27 RI W30 (graskade naast houtkade) RI W28 (fietspad) RI W23 (fietspad) RI W86 (RA asfaltweg, later fietspad langs riviertje Vlist) RI W29 (graskade) RI W88 (kade, LA asfaltweg RI Haastrecht) Eindpunt bereikt.

Overige Struinpunten in de buurt van de route:
Horeca:
Overnachten:
S Bij Margo, Bergambacht
S Hotel Restaurant Belvedere, Schoonhoven
Kijk voor meer info en meer accomodaties op: Uit in de Waard, Bed and Breakfast Nederland en Struinen en Vorsen

Natuurstruinroutes zijn ontworpen door Bureau Mens& Groen en Streekadvies ’t Laage Land met advies van Vereniging Te Voet, JvdS coaching training & advies en routeteam Struinen en Vorsen. Mogelijk gemaakt door financiering van: Gemeente Krimpenerwaard, Provincie Zuid-Holland, De Groenalliantie Midden Holland e.o. en Zuid-Hollands Landschap. Naast deze Kievitroute zijn er nog andere Natuurstruinroutes, herkenbaar aan de vogelnaam.

Routeteam Struinen en Vorsen, 20 november 2018

Plaats deze route op uw eigen website

Klik hier voor de embedcode