Terug naar het overzicht
Door: Struinen en Vorsen 21 maart 2019

Thema's


Plaatsen

Van Visser tot Graffiti artist

Eeuwen van turfwinning, visserij en cultuur hebben het landschap van Bodegraven-Reeuwijk gevormd. Het natte veenland was ongeschikt voor akkerbouw, maar bleek toch lucratief toen in de achttiende eeuw de turfwinning opkwam.

De pottenbakkerijen en bierbrouwerijen van Gouda schreeuwden om brandstof. Hiervoor groef men lagen veen uit het landschap om het vervolgens te laten drogen tot het energierijke turf. Na 1900 liep de vervening sterk terug. Turf werd vervangen door steenkool en petroleum, dus wat overbleef waren volgelopen veenvelden: de Reeuwijkse plassen.
De troebele wateren van de nieuw ontstane plassen bleken ideaal voor een nieuw ambacht: palingvissen. Wijnand Kruijt is groot palingliefhebber en geboren en getogen Reeuwijker. Hij groeide op aan de Twaalfmorgen, een straatnaam die verwijst naar de twaalf morgen die een middeleeuwse boer nodig had om het omringende land te ploegen. Wijnand: ’Ik vis al naar paling sinds ik kan lopen.’ Na ontginning en visserij, zijn het nu kunst en recreatie die de omgeving vormen. Bij mooi weer is iedereen uit de regio aan de plassen te vinden. De populairste plas is Broekvelden en Vettenbroek, beter bekend als ‘de surfplas’. Even is het gebied drooggelegd, maar wateroverlast bleef het gebied teisteren. Uiteindelijk is de plas na zandwinning toch herbestemd voor waterplezier. Ga bijvoorbeeld suppen of vaar in een oude grundel met De Watersnip. De kunstliefhebber haalt zijn hart op in De Kwakzalver in Bodegraven, waar kunstenares Renske Koster haar werk tentoonstelt.
Renske: “Ik maak stencil- en urbanart voor zowel nationale als internationale opdrachtgevers, maar ik vind het ook erg leuk om mee te werken aan lokale projecten als het jeugdcultuurprogramma Bravo! van het Evertshuis.”

Foto Pim Steenbergen